Marketing dwudziestego pierwszego wieku to nacisk na markę – jej znaczenie, siłę oddziaływania i moc wywieranego wpływu. Marka ma być siłą napędową całej organizacji. Ta tendencja przenosi się również na przedsiębiorców i i zwykłych ludzi. Masz być widoczny i wpływowy. Tylko czy takie nastawienie wiąże się też ze skutecznością w pracy?
Ale czy efektywny to to samo co efektowny….?
Niestety, nastawienie na wrażenia powoduje, że coraz częściej miesza się pojęcie efektywności z pojęciem efektowności. Twórcy – biznesów, ale nie tylko, również osoby ambitne, które chcą „coś” osiągnąć – nastawiają się na wywołanie efektu. Chcą być widoczni, zauważeni, dostrzeżeni. Ich działania mają być spektakularne, z efektem „wow”, wyjątkowe. Nie patrzy się na koszty, czy opłacalność. To, czy podejmowane działania są efektywne, skuteczne, ma mniejsze znaczenie i nie stanowi takiej wartości jak to, że te działania są zauważalne, dostrzegalne. A to ogromny błąd, bo jakość obroni się zawsze – opakowanie nie koniecznie.
Co to jest efektywność?
Efektywność to skuteczność działania. Czy podejmowane przeze mnie aktywności przynoszą skutek? Czy powodują rozwiązanie jakiegoś problemu lub zadania? Czy podejmowane przeze mnie działania powodują, że się rozwijam, uczę czegoś nowego?
Jeżeli faktycznie pod wpływem działań coś się zmienia, a efekt ten jest dostrzegalny – to znaczy, że działania są rzeczywiście efektywne.
Kroki do efektywności
Efektywność to dobra strategia. Jednak takiego stylu działania trzeba się nauczyć. Podstawą jest tu prawidłowe segregowanie zadań do wykonania. Dzięki temu działasz w sposób uporządkowany i na wszystko przeznaczasz odpowiednią ilość czasu. W segregacji pomaga Macierz Eisenhowera.
Macierz Eisenhowera
To narzędzie, które służy prawidłowemu segregowaniu zadań. Dzieli się je na:
- ważne;
- nieważne;
- pilne;
- niepilne
Dzielisz kartkę na cztery pola. Na górze z lewej strony zaznaczasz zadania ważne, na górze z prawej oznaczasz, jako nieważne. W ten sposób opisujesz kolumny.
Z boku wyżej znajdują się zadania pilne, a niżej niepilne.
Tak otrzymujesz cztery grupy zadań: ważne i pilne, nieważne i pilne, ważne niepilne oraz nieważne i niepilne:
Wszystkie zadania, jakie masz danego dnia do wykonania, segregujesz według tych dwóch kryteriów: ważności i pilności i wprowadzasz do odpowiedniej tabelki.
Najpierw wykonujesz ważne i pilne. Następnie nieważne i pilne (bo goni Cię czas). Następne są zadania ważne i niepilne, a na koniec te, których pewnie nawet nie musisz robić, czyli nieważne i niepilne.
Zastosuj tę metodę w porządkowaniu swoich aktywności, a zobaczysz, jak zmieni się nagle cały Twój dzień. Zyskasz wiele wolnego czasu. Ze zdziwieniem zauważysz, jak wiele udało Ci się zrobić. A Twoja aktywność nabierze znamion skuteczności i a nie tylko widoczności. Sprawdź to!
Źródło definicji: https://www.eisenhower.me/eisenhower-matrix/